De Porsche 964

  • 911 youngtimer - Porsche 964 - Production
  • 911 youngtimer - Porsche 964 - Production.02

OVER DE PORSCHE 964

De Porsche 964 kwam op de markt in model jaar 1989, gelijktijdig met de productiestop van de G series. De 911 Carrera 4 type 964 bestond uit 85 percent nieuwe onderdelen, maar behield grotendeels de klassieke vorm van zijn voorgangers. Hij was beschikbaar als coupé, targa en cabriolet.

 

Ondanks vele gelijkenissen in het ontwerp, had de 964 betere aerodynamica dan het G-model. Dit was te danken aan de nieuwe meer afgeronde voor- en achterbumpers en de automatische achterspoiler.

 

De 964 Carrera 4 was de eerste 911 met integrale aandrijving.   Zijn elektronisch aangestuurde permanente vierwielaandrijving stuurde in normale omstandigheden 31 procent van het vermogen naar de vooras en 69 procent naar de achteras. De verdeling kon variëren in functie van de rijsituatie. Zijn 3.6-liter motor produceerde 250 pk.

 

Vanaf model jaar 1990, was een identieke achterwiel aangedreven versie beschikbaar als Carrera 2 gevolgd door een turbo versie vanaf modeljaar 1991.

 

De 964 turbo had een bredere carrosserie met beduidend meer gebogen wielkasten in vergelijking met de Carrera modellen. Achteraan werd de vleugel van het 3,3 turbo G model grotendeels overgenomen en twee ovalen uitlaten benadrukten het onderscheid met andere 964 varianten. In model jaren 1991-92, werd de 911 turbo aangedreven door een 3.3-liter turbo motor met 320 pk. In 1993 steeg het vermogen met de komst van de 3,6 liter turbo motor naar 360 pk. Onderscheidende kenmerken van deze versie zijn de rode remklauwen en 18” Speedline velgen.

 

De 1991 Carrera RS, met z’n 4cm lagere rijhoogte, additionele 10pk en 200kg gewichtsbesparing waren het favoriete wapen voor wie rijdynamiek boven comfort verkoos. In 1992 was de Carrera RS 3,8 de eerste straat legale 911 met 300 atmosferische pk’s

Category
PORSCHE SPECIALISATIES